English versionGerman versionEspa�olVi?t

Olšina 2024 - ohlédnutí za projektovou výukou

Ohlédnutí za projekty ze školy v přírodě

Připomeňte si s námi letošní nabitou a obzvl᚝ různorodou projektovou výuku na Olšině!
Výstupy z projektů byly prezentovány různou formou - studenti odehráli divadelní a hudební představení, vytvořili prezentaci nejlepších krajinářských fotografií, přečetli úryvky svých povídek a také natočili videa, na která se můžete podívat níže.

Sudety ve 20. století (šrámy na duši i v krajině) - J. Končel

České pohraničí prošlo ve 20. století tragickým vývojem. Využili jsme našeho pobytu na Šumavě, prošli si téměř opuštěnou zemi a snažili jsme se nalézt přímo v krajině svědectví o lidech, kteří zde žili celá staletí. Porovnali jsme naše nálezy s dobovými fotografiemi a svědectvím pamětníků. Objasnili jsme si staleté soužití dvou národů na našem území a důvody, které toto soužití násilně ukončily. S následky těchto tragických událostí se vyrovnáváme my i země dodnes.


Red-AKCE - J. Běhounek

V rámci projektu jsme zdokumentovali Olšinu ze všech úhlů a z nové perspektivy. Pracovali jsme s foákem, natočili a sestříhali vlastní reel a psali jsme originální popisky příspěvků. A nejen to - vytvořili jsme také fake news a sledovali, jak se po Olšině nekontrolovatelně rozšiřuje.




Divadelní projekt - D. Veselovská

Projekt byl určen studentům, kteří mají rádi divadlo, chtěli se seznámit s procesem tvorby divadelního představení a stáli o to vyzkoušet si, jaké to je účinkovat v divadelním představení.


Sportovní projekt – ve zdravém těle, zdravý duch - M. Volková

Tento sportovní projekt nabízel účastníkům intenzivní fyzický a mentální trénink, jehož cílem bylo posílit jejich vytrvalost, disciplínu a týmového ducha. Každodenní program zahrnoval ranní výběh, vysokointenzivní intervalové tréninky a silová cvičení, které pomáhaly překonávat vlastní limity. Součástí projektu byla také dobrodružství na vodě, kde si účastníci vyzkoušeli své schopnosti v náročných podmínkách. Kromě fyzické zdatnosti se kladl důraz na spolupráci prostřednictvím týmových aktivit a soutěží. Tento program byl navržen tak, aby měnil životní styl účastníků a připravoval je na různé výzvy, a už šlo o sportovní či osobní rozvoj.




Improvizační degustace a journaling - I. Hasalová, N. Jakobová, H. Vencovská

Letos jsme spojily síly a připravily jsme pro studenty projektové propojení! Zažili jsme dobrodružství, experimentovali jsme, dělali chyby, inspirovali se, hledali a překonávali hranice své komfortní zóny. Prozkoumali jsme své vnitřní světy formou journalingu.


Tvůrčí psaní - povídka - M. Doležalová

Společně jsme nahlédli do „kuchyně“ mistrů povídky jakými byli E.A.Poe, E.Hemingway či Alice Munro. Někdy se inspiraci našli tam tam, kde bychom ji nehledali. Co všechno jsme si vyzkoušeli? Pracovat s nápady na příběh a realizovat je, vybrat vhodné vypravěčské hledisko, pracovat s detaily při popisu. Probrali jsme způsoby, jak vykreslit atmosféru, jak nejlépe posunout děj a najít pointu. Nakonec se nám podařilo napsat scénář k filmu. K psaní nám pomáhala krásná příroda všude kolem, inspirativní lidé a ukázky textů, hudba, storyboard, hravé úkoly na uvolňování mysli a rozšiřování slovní zásoby, spisovatelské rozcvičky.




Ochrana šumavské přírody - A. Koktová

NP Šumava a Bavorský les tvoří společně nejrozsáhlejší území lesů ve střední Evropě. V roce 1963 byla vyhlášena CHKO Šumava, v roce 1991 NP Šumava. Na Šumavě se překrývá řada typů ochrany přírody včetně biosférické rezervace UNESCO. Společně jsme se prošli šumavskou přírodou a zamysleli se nad významem její ochrany.




Kurz krajinářské fotografie - L. Tutrová, M. Šanda

V rámci projektu jsme se zabývali principy digitální fotografie (expoziční trojúhelník čas, clona, ISO), aplikací specifických nastavení pro potřeby krajinářské fotografie, základy kompozice v krajinářské fotografii a jejich aplikací v praxi. Na závěr jsme společně vybrali nejlepší fotografe.


Jak Schwarzenbergové ovlivnili krajinu Šumavy - K. Rachová, T. Obořilová

Schwarzenbergové, česko-německo-rakouský šlechtický rod, patří mezi významné evropské šlechtické rody a sehráli podstatnou roli v české historii. Výrazně ovlivnili i krajinu Šumavy. Jakým způsobem byla tato krajina pod jejich vlivem přetvořena? Společně jsme prošli lesy Šumavy, které Schwarzenbergové vlastnili a prozkoumali jsme historii i současnost Schwarzenberského plavebního kanálu. Projekt nabídl pohled na geografické a historické aspekty jejich vlivu, včetně změn způsobených hospodářskou činností a výstavbou infrastruktury. Studenti se tak mohli seznámit s významem tohoto rodu a jejich dopadem na Šumavu.




Základy praktické sebeobrany - J. Cvrček

Znalost sebeobranných technik a krizové taktiky snižuje riziko zranění při napadení. Terčem agresivního chování se může stát kdokoliv. Projekt praktická sebeobrana se zaměřoval na preventivní předcházení situacím, které by mohly eskalovat do napadení. Dále jsme prozkoumali psychologii konfliktu v případě verbálního napadení a základy praktických způsobů obrany při fyzickém útoku.




GJP Voices - E. Mejvaldová, B. Schneider

Letošní společný týden na Olšině jsme využili na vzájemné sladění stávajících i nových členů Voices “na stejnou notu”, na stanovení cílů přes celý školní rok, a především na hraní a nacvičování hudebního programu nejen na Olšinu!
V celém hudebním programu jsme měli možnost sami směřovat a vytvářet nᚠrepertoár a naši produkci. Jakou hudbu chceme hrát? Jakým žánrům se chceme věnovat? Chceme hrát v kapele, orchestru, zpívat ve sboru, hrát na boomwhackers nebo i v jiných formacích? V jakých hudebních skills se chceme zlepšit a kam je posunout? Na to vše byl prostor na našem projektu na Olšině.


Fyzikální pokusy + praktická akustika - M. Šíbová, J. Homolová

Ověřili jsme některé fyzikální zákonitosti pomocí jednoduchých pokusů z běžně dostupných věcí, zkoušeli změřit některé fyzikální veličiny. Také jsme se pokusili opět z běžných věcí sestrojit nějaké hudební nástroje, zahrát na ně a natočit videoklip.




POKOS - J. Kubíček

POKOS aneb příprava občanů k obraně státu. Co jsme spolu zažili? Instruktoři nás seznámili s vybranými základními návyky, jak se chovat v ohrožení. Navštívili jsme vojenský újezd Boletice a vyjeli do regionálního muzea na výstavu Krajina pod palbou. Naše heslo znělo: Nebuď jen obyvatelem, staň se občanem.




Projekt na houby - M. Žegklitz, H. Eichingerová

V našem projektu jsme spojili túry s houbařením a zkoumáním života hub. Na výletech kolem Olšiny a do NP Šumava jsme objevili nejen obyčejný, ale i tajemný svět hub. Naučili jsme se jak poznat, sbírat a připravit jedlý houby a zjistili, kde rostou a proč jsou důležitý pro les. Strávili jsme čas venku na čerstvým vzduchu, objevili nový místa Šumavy na našich tripech a zjistili, co všechno obnáší pořádný houbaření.


Poetry on Hilltops - J. Whalley

On this project we managed to hike up several hills in just a few days. We studied some of the different poetic literary movements from antiquity to now. The outcome of the project was to create a video montage of contrasting poems being recited from picturesque locations, especially hilltops, or eye-catching locations we discover on the way.





Bc. Kateřina Sedláčková
asistentka pedagoga
2024-10-24
Sdílet na Facebook
© 2014 GYMNÁZIUM JANA PALACHA PRAHA 1, s.r.o.
Pštrossova 13/203, 110 00 Praha 1
studijní obor: 7941K41
ochrana soukromí