English versionGerman versionEspa�olVi?t

Labyrint poznávání 24.10. - aktualizace

zde najdete časy jednotlivých bloků a anotace, včetně rozpisu místností

Vážení,

čeká nás jako každoročně akce s názvem Labyrint poznávání. Jelikož uplyne 30 let od Sametové revoluce a zároveň naší společností hýbou ještě další témata, tak tentokrát budou workshopy zaměřeny na dva okruhy a to: Demokracie a ekologie.

Přihlašovat se na workshopy je možné od 17.10. od 20:00 a anketa bude uzavřena v neděli ve stejnou hodinu. Každý z Vás se zapíše na tři bloky a v rámci každého bloku se máte možnost zapsat pouze na jeden workshop. (Tzn. nejde se například zapsat v rámci jednoho bloku na dvě věci)

Některé workshopy naleznete v programu dvakrát, některé pouze jednou a do toho nám vystoupí velmi zajímaví hosté. Takže pozorně si přečtěte anotace níže a začněte pečlivě zvažovat volbu. Pro lepší přehled zde najdete seznam vedoucích workshopů tak, jak vystoupí v blocích. Za jménem vyučujícího pak najdete v závorce místnost, ve které se workshop odehrává.

1. blok 8:15 - 9:45

Mgr. Lucie Tutrová (301) - Mgr. Marta Šíbová (202) - Michal Klečka a Pavel Podruh (403) - Mgr. Ivana Hasalová (P15) - Mgr. Radek Dán (201) - Marie Zimmermannová a Michal Ondra (203) - RNDr. Danuše Kvasničková (303)

2. blok 10:05 - 11:35
Mgr. Jan Kubíček (301) - MgA. Jan Tománek (303) - Mgr. Daniela Veselovská (401) - Mgr. Ivana Hasalová (P15) - Mgr. Radek Dán (201) - Michal Klečka a Pavel Podruh (403) - RNDr. Anna Koktová a Mgr. Kateřina Nodžáková (203) - PhDr. Josef Končel (202)

3. blok 11:55 - 13:25
Mgr. Lucie Tutrová (203) - Mgr. Jan Kubíček (301) - PhDr. Josef Končel (202) - Mgr. Marta Šíbová (401) - MgA. Robert Sedláček (403) - Mgr. Marie Hodinková (201) - Prof. David Storch (303)

Anotace

Předmět Občanská výchova před a po revoluci (Mgr. Marie Hodinková)

Zajímá Vás, jaké dopady měly změny politického systému na Školní vzdělávací plány a na vyučovací předměty? Obsah předmětu občanská výchova byl zrcadlem toho, kdo byl u moci. Společně si představíme vývoj a změny OV. Prolistujeme se ve starých učebnicích a budeme v nich hledat přínos dnešnímu žákovi.

Hledat výzvy své doby – svatořečení Anežky Přemyslovny v roce 1989 (Marie Zimmermannová, Michal Ondra)

V anketě Největší Čech z roku 2005 se v první dvacítce jako jedna ze dvou žen umístila i sv. Anežka Přemyslovna. Její svatořečení v listopadu roku 1989 jen o pět dní předběhlo počátek pádu komunistického režimu. Není proto divu, že se tyto dvě události často spojují a Anežka je tak vnímána jako ta, která svůj národ vždy provázela v těžkých dobách. Její schopnost hledat výzvy své doby a odpovídat na ně způsobem sobě vlastním může být inspirací a podnětem i pro nás a naše hledání a naplňování aktuálních životních výzev.

Písničkou proti nesvobodě (Mgr. Daniela Veselovská)
Proti totalitě lze bojovat různými prostředky. Přijďte si poslechnout nejzajímavější písně folkových, rockových, ale i populárních zpěváků, které se před rokem 1989 vyjadřovaly kriticky k politické situaci.
Zamyslíme se společně nad jejich texty a nad tím, jakou úlohu sehrály v období sametové revoluce.

Demokracie a ekologie v Latinské Americe (Mgr. Lucie Tutrová)
(pád diktatur, styčné body s naší historií a ekologií, současné podoby autoritářství)
Nejdříve porovnáme pád diktatur ve východní Evropě se situací v Latinské Americe v 80.letech (situace bipolárního světa, odlišné vyhlídky po pádu diktatur). Pak se přeneseme do přítomnosti a krátce se zamyslíme nad současnými diktaturami a proč se jim i dnes daří (Venezuela, Kuba). Především se však budeme zabývat autoritářstvím a jeho propojením či vlivu na ekologické problémy v Brazílii. Ve všech částech budeme pamatovat na roli občanské společnosti v té které zemi.

Lustr pro papeže (MgA. Jan Tománek)
Literárně-historická beseda s režisérem a spisovatelem Janem Tománkem, autorem filmů: „Kozí příběh" a thrilleru „Motýlí křik", jehož nová kniha „Lustr pro papeže" vychází právě na podzim roku 2019. Syrový příběh mapuje drsné prostředí normalizačních lágrů. Přijďte si poslechnout, co během práce na knize vyslechl od pamětníků, kteří tuto dobu zažili a mohou o ní vyprávět. Kromě historických témat o době před Sametovou revolucí se budeme bavit i o samotné práci spisovatele. Co obnáší sběr materiálů? Kde je linie mezi pravdou a autorskou licencí? Jak se píše o skutečných událostech? Přijďte to zjistit!

Globální změna klimatu: Média & široká veřejnost 1989 – 2019 (Mgr. Radek Dán)
Během workshopu se společně podíváme na vývoj pohledu na ekologii a globální změnu klimatu v médiích a na následný odraz ve společnosti. Zaměříme se na porovnání těchto fenoménů v USA, západní Evropě a Československu/České republice. Workshop bude obsahovat různé druhy aktivit – od prezentace (sdělení základních informací), přes quiz o povědomí o daném problému, až po kreativní (žurnalistickou) aktivitu.

Ekologie včera a dnes (PhDr. RNDr. Danuše Kvasničková)
PhDr. RNDr. Danuše Kvasničková, CSc. je česká ekoložka a pedagožka, nestorka ekologie v České republice. Je nositelkou mezinárodního ocenění UNEP Global 500 a Ceny ministra životního prostředí. Její přednáška spojená s následující diskusí se bude věnovat historii ekologie a současnému ekologickému dění. Bude přizpůsobena především požadavkům studentů, na co by se chtěli zeptat, o čem by chtěli diskutovat.

Čtvrtstoletí životního prostředí samostatné České republiky – workshop (RNDr. Anna Koktová, Mgr. Kateřina Nodžáková)
Kvalitu lidského života přímo ovlivňuje kvalita prostředí, ve kterém člověk žije. Od vzniku samostatné České republiky v roce 1993 se výrazně posunulo vnímání problematiky životního prostředí veřejností. Jednotlivé složky životního prostředí prošly výraznou změnou díky restrukturalizaci ekonomiky po změně politického režimu v roce 1989 a také díky napojení ČR na evropské politiky a trhy. Pojďme srovnat tyto změny,, které se týkají např.: ovzduší, vody, půdy, odpadů, ochrany přírody.

Budoucnost přírody v antropocénu (Prof. David Storch)
Prof. David Storch, Ph.D. je biolog. Zabývá se makroekologií, biodiverzitou a ekologickou teorií. Přednáší na Přírodovědecké fakultě UK v Praze a externě na přírodovědeckých fakultách univerzit v Českých Budějovicích a v Olomouci. Je spoluautorem knih „Jak se dělá evoluce", „Úvod do současné ekologie" a „Biologie krajiny - biotopy České republiky", a editorem knihy „Scaling Biodiversity", vydané nakladatelstvím Cambridge University Press. Je předsedou výboru České společnosti pro ekologii a editorem časopisu Ecology Letters. Je jedním z pravidelných komentátorů pořadu Jak to vidí... (Český rozhlas Dvojka), kde často povídá o ekologii, evoluci a ochraně přírody. Téma přednášky a následné diskuze: „Mluví se o tom, že žijeme v době šestého masového vymírání, ale co o tom vůbec víme? Co jsou hlavní příčiny současných změn v přírodě a co se děje v české krajině? A lze tomu nějak čelit?"

Energetika a demokracie (Michal Klečka, Pavel Podruh)
vysvětlení jevů: nadbytek elektřiny, vývoz, nedostatek, vztah mezi elektrickou veličinou (kWh) a množstvím fosilních paliv, denní a VDT trh, odchylky, akumulace, vysvětlení úplně základních technických principů přenosové soustavy, srovnání centralistického (totalitního) modelu vládnutí versus decentralizovaného (demokratického) a přirovnat ke schématu energetiky (centrál versus decentrál)na celou přednášku by měl navázat projekt do samostatného školního předmětu udržitelný rozvoj konkrétní úkoly pro studenty

Z deníku Ivany A. (Mgr. Jan Kubíček)
Jak vnímala osmnáctiletá středoškolačka rok 1989? Od Palachova týdne až po revoluční události. Deníkové zápisky převedené do filmové podoby.

Řeč Charty a řeč moci, slova a jejich význam. (PhDr. Josef Končel)
Zkusíme analyzovat obsah textů oficiálních i opozičních. Začneme prvním prohlášením Charty 77 a reakcí moci na něj, potom se rovnou přesuneme do roku 1989, abychom sledovali rozklad totalitní moci.

Totalita a svoboda v umění (Mgr. Ivana Hasalová)
Jak se asi cítili umělci v období totality? Mohli svobodně tvořit a vystavovat svá díla, nebo se museli podřídit režimu? Co je SORELA a jak se projevila v uměleckém světě? Na tyto i další otázky se pokusíme odpovědět během společného workshopu. Nemine nás diskuse, interpretace a vlastní tvorba, jejímž výsledkem bude objekt.

Normalizace v matematických a fyzikálních úlohách (Mgr. Marta Šíbová)
aneb ani osnovy matematiky a fyziky nebyly tak nevinné.

Československá dějiny a moje filmová tvorba (MgA. Robert Sedláček)
Filmový režisér, který na sebe upozornil především seriálem České století a filmem Jan Palach (2018). Je držitelem Českého lva a státního vyznamenání Medaile Za zásluhy o stát v oblasti umění. Diskutovat s ním můžete o jeho vzpomínkách na 17. listopad 1989, ale i o příběhu vzniku Českého století nebo filmu o Janu Palachovi, případně o současném stavu veřejnoprávních médií.





Sdílet na Facebook
© 2014 GYMNÁZIUM JANA PALACHA PRAHA 1, s.r.o.
Pštrossova 13/203, 110 00 Praha 1
studijní obor: 7941K41
ochrana soukromí